Bedevaartplaatsen in Italië – Riffian/Riffiano

GESCHIEDENIS

Aan het ontstaan van het bedevaartsoord te Riffian ligt een legende uit de middeleeuwen ten grondslag. Het verhaal is: In een nacht ziet een boer uit Riffian een stralend licht en gaat erheen. De man vindt een beeltenis van de Bedroefde Moeder Gods tussen stenen en zand in een riviertje. Hij wil Maria eren en bouwt een kappelletje voor het beeld. Het vinden van het beeld wordt bekend in de regio. Ernstige ongelukken van bouwwerkers verhinderen een voorspoedige bouw van een wat grotere kapel. Zwaluwen brengen met bloed besmeurde houtkrullen naar een nabijgelegen heuvel. Dit wordt gezien als een teken van Maria om op de heuvel een kapel te realiseren. Mensen uit Riffian gaan de wil van Onze-Lieve-Vrouw uitvoeren. Zij bouwen een kapel op het aangegeven punt. Later komen op het terrein kerkhof en kerk.

In de 12e eeuw is een romaans kerkje gebouwd en hiervan is vrijwel niets meer te zien in de fundamenten van de huidige kerk.

opgang naar de Bedevaartskerk te Riffian

In 1310 is sprake van een kerk in Riffian en worden aflaten verleend bij een bezoek aan Riffian. De bedevaart bestaat dus sinds 1310. In 1368 komt er een nieuw godshuis, dat in 1465 is vergroot.

De doopvont dateert uit het eind van de 14e eeuw. De piëta is uit ±1415 en toont het genadebeeld, dat eerst in de kerkhofkapel heeft gestaan.

Enkele fresco’s zijn in de 15e eeuw gemaakt.

De huidige bedevaartkerk is gemaakt in de periode 1669-1671 onderleiding van bouwmeester Francesco Delai (1638-1678). Deze kerk is enkele keren vergroot, namelijk later in de 17e en vervolgens in de 18e eeuw.

Op 16 november 1749 is het genadebeeld, uit de 14e eeuw, op feestelijke wijze op het altaar, gemaakt in 1749, in de kerk geplaatst. De beelden op het altaar zijn van beeldhouwer Balthasar Horer (1705-1760).

De kansel is uit 1750. In 1767 is het muurwerk voltooid en is de grootte van de kerk zoals heden.

Plafondfresco’s, waaronder deze van Maria Tenhemelopneming, zijn van Joseph Leopold Strickner (1744-1826). Deze Oostenrijkse schilder en kopergraveur heeft de kunstuitingen gemaakt in 1777.

façade van de kerkhofkapel te Riffian

In 1948-1949 is het dak met koperen platen bedekt.

De kerkhofkapel, die naast de kerk staat, is aan het eind van de 14e eeuw gemaakt. In een ruimte onder het gebouw is een ossuarium, waar beenderen liggen. In de kapel zijn vele fresco’s aangebracht.

BEDEVAARTSOORD
op weg naar het bedevaartsoord te Riffian

Riffian is een dorp met ongeveer 1200 inwoners en ligt op ruim 500 meter boven zeeniveau. In de streek zijn vele wijngaarden en komen jaarlijks heel wat toeristen naar Riffian. Het bedevaartsoord behoort tot de oudste en bekendste mariale plaatsen in Zuid-Tirol.

façade van de bedevaartkerk te Riffian

Het bedevaartsoord is een bijzondere plaats van kracht en gebedsverhoringen.

Nabij de bedevaartkerk is een kruisweg met bronzen beelden en deze is gemaakt in 1958.

De bedevaartkerk, met een toren van 37 meter, is in de barokstijl opgetrokken.

In een nis van de voorgevel staat een engel met de tekst “O Mutter der Armen. Erhöre us und siehe mit Erbarmen auf uns herab”. In het Nederlands wil dit zeggen: “O Moeder van de armen. Verhoor ons en zie met medelijden op ons neer”. Dit houdt een verwijzing in naar dit bedevaartsoord.

interieur van de bedevaartkerk te Riffian

Het genadebeeld is omringd door 7 putti, die afbeeldingen van de 7 smarten van Maria dragen. Deze schilderingen zijn gemaakt door Joseph Wengenmayr (1723-1804). Links van het genadebeeld staat het beeld van Johannes de evangelist en aan de andere zijde bevindt zich de beeltenis van Maria Magdalena.

genadebeeld in de bedevaartkerk te Riffian

Het beeld van de Moeder der Smarten is uit de 18e eeuw, is vervaardigd van klei en cement. De beeltenis staat nabij het hoofdaltaar, waar triomfbogen zijn aangebracht.

Rechts van het altaarbeeld, in het rechter zij-altaar, staat Maria, de Onbevlekte Ontvangenis, op een wereldbol en bedwingt de slang en de draak. Het beeld is gemaakt in 1720 door Matthias Pußjäger (1654-1734). Vier engelen dragen symbolen van Maria: toren, spiegel, ster en lelie. Het linker altaarbeeld stelt voor Maria als Rozenkranskoningin, die omgeven wordt door enkele heiligen.

detail van het schilderij van de dood van Maria in de bedevaartkerk te Riffian

Een plafondfresco toont Maria die in de hemel wordt opgenomen. Aan een zijwand worden scenes uit het leven van Maria verbeeld. In de kerk zin ook dankuitingen door ex voto’s.

Aan de zijwanden zijn twee scenes uit het leven Maria geschilderd, namelijk de geboorte een het sterven. Deze zijn in 1897 gemaakt door Hans Rabensteiner (1849-1930). Aan de muren zijn 14 staties van de kruisweg aangebracht en deze zin gemaakt door Joseph Wengenmayr (1723-1804).

route naar de bezinningsweg te Riffian

De kerkhofkapel toont eeuwenoude fresco’s, waaronder afbeeldingen van God omgeven door engelen, de wedervinding van Jezus in de tempel, vernieling van cult-beelden door keizerin Helena en de beschadigde schildering van de vlucht naar Egypte.

Er is een bezinningsweg “Naar de zeven Smarten van Maria”, gemaakt van dennenhout door Hartmut Hintner (geboren in 1970).

De bedevaartkerk is dagelijks geopend.

BEREIKBAARHEID

Riffian ligt in de provincie Bozen, iets boven Meran/Merano in het Passeiertal. Riffian ligt aan de weg SS44.

Het adres van het bedevaartsoord “Wallfahrtskirche Zu den Sieben Schmerzen Mariens” (“Santuario della Madonna Addolorata”) is: Via della Chiesa 24, 39010 Riffian/Riffano.

Actuele info is te vinden op www.wallfahrtskirche.riffian.com

BELEVING
statie op de weg naar het bedevaartsoord te Riffian

Vandaag op bezoek bij de bedevaartkerk te Riffian met de naam “Naar de Zeven Smarten van Maria”. Een kruisweg begeleidt de pelgrims van de doorgaande weg naar de wat hoger gelegen kerk.

De kerkhofkapel is gebouwd in 1400 en daar zie ik oude fresco’s uit 1415 met beschadigde afbeeldingen van onder meer de vlucht naar Egypte, de aanbidding door de Drie Wijzen en het stukslaan van het gouden kalf door Mozes. Wat zijn er toch begenadigde kunstenaars!

fresco in de kerkhofkapel te Riffian

Vervolgens kom ik bij de bedevaartkerk. Wat is de voorgevel indrukwekkend! Boven het barokportaal een engel, die wordt geflankeerd door twee heiligen, namelijk Johannes de Doper en de heilige Nicolaas van Myra. De engel heeft een bord vast, met daarop de tekst die ik vertaal in het Nederlands: “O, Moeder van de armen verhoor ons en kijk met mededogen op ons neer.” Dit voelt als een uitnodiging snel naar binnen te gaan. Boven de toegangsdeur staat te lezen “S. Maria ora pro nobis” en dit Latijn betekent in het Nederlands “Heilige Maria bidt voor ons”.

In de kerk is een eucharistieviering gaande, die bijna is aangekomen bij de communie. Dus is het even wachten om in de kerk een rondgang te maken. Om een kwartier te overbruggen, neem ik plaats op de achterste bank en kijk vol bewondering naar het hoogaltaar. Het genadebeeld is een piëta uit de 14e eeuw. De blik van Maria is op haar Zoon gericht en deze is vol smart. Barokke engelen omringen het vesperbeeld.

Moeder der Smarten in de bedevaartkerk te Riffian

Na ruim 15 minuten is de mis uit en verlaat ik de houten bank en ga aan de kerkronde beginnen. Tijdens de omgang zie ik afbeeldingen van onder meer Johannes de evangelist, de profeet Jesaia, Maria Magdalena en de voorspellende Simeon.

Een beeltenis van de smartelijke Moeder Gods staat op een verhoging. Maria heeft een zwaard door het hart en staat op een aardbol, terwijl Zij de slang vertrapt. In deze bedevaartkerk is de Maagd Maria ook als Rozenkranskoningin afgebeeld.

Heel opvallend vind ik de schildering tegen het plafond met de tenhemelopneming van Maria. Rond deze afbeelding zijn de vier evangelisten weergegeven. Daarna is het tijd voor gebed bij het genadebeeld. In mijn gedachten komen goede bekenden en vrienden die kracht kunnen gebruiken.

plafondfresco in de bedevaartkerk te Riffian met de tenhemelopneming van Maria

Na het bidden kijk ik langdurig naar de piëta en dank Maria voor het mogen bezoeken van deze bedevaartkerk. In gedachten neem ik wondermooie herinneringen van dit bezoek mee.

OMGEVING

In de regio van Riffian zijn veel wandel- en fietsmogelijkheden. De bergen reiken tot zo’n 2000 meter.

Mariabeeld in de kerk van St. Monika te Plaus

Nabij Riffian ligt het plaatsje Plaus en dit is te bereiken na 18 km naar het westen te gaan. In de Monikakerk uit 1403 staat een mooi Mariabeeld.

Monikakerk te Plaus met afbeeldingen van de Dodendans

Voor de kerk zijn aan de muren 18 afbeeldingen aangebracht. Deze stellen voor de Dodendans uit 2001.

Vanuit Riffian is het 8 km leggen om in Mera/Merano aan te komen.

Bozen/Bolzano ligt 38 km ten zuidoosten van Riffian.

Van Riffian is het 47 km naar het zuidwesten gaan om in het bedevaartsoord Martell/Martello te komen.

Vertrekken uit Riffian om het bedevaartsoord Maria Trens te bezoeken is 57 km noordoostwaarts gaan.

Van Riffian naar het bedevaartsoord Eppan gaan betekent 36 km naar het zuiden rijden.

Geplaatst: 3 juli 2024

~~~

Come2theweb