~~~
GESCHIEDENIS
Aan het ontstaan van het bedevaartsoord Maria Eck ligt een legende ten grondslag. Houthakkers nemen lichtstralen uit de hemel waar in nachten van grote Mariafeestdagen. Deze stralen komen op de heuvel terecht. De houthakkers zien in de stralen een goddelijk bewijs een bedevaartkerk ter ere van de Moeder Gods te bouwen. Wat later komt er een kleine kapel, die op het terrein staat van de huidige kerk. Deze kapel staat er gedurende een groot deel van de Dertigjarige Oorlog (1618-1648). De kapel staat op het terrein dat behoort tot een groter gebied dat tussen 1618 en 1624 is verworven door Sigismund Dullinger (1576-1634), abt van het benedictijner klooster van Seeon (1609-1634). In 1621 zet abt Sigismund Dullinger de eerste stap voor een mariaal oord. In 1626 zorgt hij voor een betere kapel met de titel “Maria Hulp”. Het oord krijgt dan de naam “Maria Egg” en de benaming “Maria Eck” is van later datum.
De eerste fase van de huidige bedevaartkerk Maria Eck is gebouwd in 1636 door benedictijner monniken. Deze grotere kerk vervangt een kapel. In 1642 is er een volgende fase met de eerste steenlegging van de nieuwbouw van middenschip en toren.
Sinds 1651 wordt ook de rozenkrans gebeden en zijn er processies bij Mariafeesten.
Het klooster is gebouwd in 1730.
In 1803 gaat het klooster dicht; dit gebeurt door overheidsbepalingen, die ongunstig zijn voor katholieken. Een groot deel van de inrichting van de kerk wordt verkocht of vernietigd. In 1806 is het plan de kerk geheel te vernietigen. Soldaten zijn onderweg naar Maria Eck en onder hen bevindt zich de pastoor van Siegsdorf, Josef Lechner (1766-1832). De boeren uit de omgeving komen samen en weren zich tegen de soldaten. Zij stormen op hen af en de soldaten gaan op de vlucht. De priester en een hulp worden door de boeren opgepakt en krijgen een flink pak slaag van hen.
In 1810 is de bedevaartkerk en het omliggende terrein geveild aan particulieren. Deze veiling wordt een maand later teruggedraaid, wegens het verzet van de lokale bevolking. Bedevaartgangers bidden voor de kerk. Op 30 juni 1813 wordt de kerk opnieuw ingewijd en op 11 december van dat jaar komt het genadebeeld terug in de kerk. Dit gebeurt na bemiddeling van kroonprins Ludwig (1786-1868), de latere koning Ludwig I von Bayern (1825-1848).
In 1826 is in 12 dagen een weg, Wallfahrtstrasse (bedevaartstraat), aangelegd tussen de plaats Siegsdorf en het bedevaartsoord. Meer dan 1400 arbeiders en zo’n 400 wagens zijn daartoe ingezet.
In 1884 doen de franciscanen tevergeefs een verzoek aan de Beierse overheid om kerkelijke- en schoolactiviteiten te verrichten in Maria Eck. Enkele jaren later slaagt pater Lorenz Totnan Seehuber (1828-1901) er wel in de toelating voor diensteen en scholen te verkrijgen. Hij koopt het complex voor 85.000 Mark. Vervolgens onderhandelt hij met de Beierse staat en het aartsbisdom München. Hiervan is het gevolg dat half augustus 1891 de eerste broeders van de franciscaanse minderbroeders het klooster intrekken.
Op 15 augustus 1891 zijn franciscaanse monniken actief in het mariale oord en begint voor het heiligdom een nieuwe bloeiperiode.
Tijden het nazi-bewind in 1936 komt de kerk opnieuw in de publieke belangstelling. Een hooggeplaatste leider van de nazipartij eist de sleutels van de kerk op en geeft vervolgens opdracht de kerk te sluiten. Daarbij worden twee klokken uit de toren gehaald om deze om te smelten voor de wapenindustrie.
Sinds 1954 begroet Maria vanaf het kloosterdak de bezoekers. De beeltenis is 3 meter hoog en gemaakt van koperen plaatjes.
Op 31 mei 1969 zijn de kapelletjes met de 15 geheimen van de rozenkrans ingezegend door Monseigneur Roman Friesinger (1905-1977), pastoor van Ruhpolding.
Het beeld van de beschermmadonna van beeldhouwer Carsten Lewerenz (1959) is op 15augustus 1988 geplaatst met onder mantel van Maria martelaren van de Tweede Wereldoorlog (1939-1945), zoals Maximilian Kolbe (1894-1941), Edith Stein (1891-1942) en Rupert Mayer (1876-1945). De beeltenis staat in de bedevaartkerk.
In de omgeving zijn versteende munten gevonden, die als Maria Eck-penningen worden gezien. Het verhaal gaat dat Onze-Lieve-Vrouw de buit van een dief, die de offerblok van de kerk heeft geplunderd, op zijn vlucht in steen verandert en dit geldt ook voor de munten.
BEDEVAARTSOORD
Maria Eck is het bedevaartsoord met de hoogst gelegen kloosterkerk van Duitsland. Het mariale oord ligt 882 meter boven zeeniveau. De mariale plaats behoort tot het aartsbisdom München-Freising.
In Maria Eck is een Klostergasthof, met hotel, café en restaurant, maar bijvoorbeeld ook in het nabij gelegen Bergen zijn er overnachtingsmogelijkheden, evenals in Ruhpolding en Traunstein.
Voor de kerk staat een kapel met Maria, haar Kind, een bron en aan weerszijden op de muren twee teksten, namelijk over Maria Geboorte en de Verkondiging.
In het altaar aan linkerzijde is afgebeeld Anna, de moeder van Maria, die haar dochtertje onderwijst. Aan de ene kant is vader Joachim te zien en aan de andere Jozef.
Naast het altaar met de kruisiging is Maria te zien als rozenkranskoningin.
In de loop van de eeuwen vinden restauratiewerken plaats en wordt onder andere een nieuw orgel geplaatst in 2012.
Behalve de kerk van Maria Eck is ook de nabijgelegen Antoniuskapel te bezoeken.
In de bedevaartplaats is veel aandacht voor ex voto’s van soldaten en herdenkingsplaten van oorlogen en dit zowel in de kerk als op het domein er rondom.
De jaarlijkse feestdag is 8 september, de dag van Maria Geboorte.
De bedevaartkerk is het gehele jaar geopend.
BEREIKBAARHEID
Het bedevaartsoord Maria Eck ligt bij de plaats Siegsdorf, ten oosten van de grotere stad Rosenheim, in het zuiden van de deelstaat Beieren. Maria Eck ligt tussen het Beierse Rosenheim en het Oostenrijkse Salzburg, niet ver van de snelweg A8 München-Salzburg.
Adres: Maria-Eck-Strasse 2, 83313 Siegsdorf.
Actuele info is te vinden op www.kloster-mariaeck.de.
BELEVING
Op de heuvel ligt het bedevaartsoord Maria Eck. Ik ben blij dat ik hier kom om Maria te groeten op de hoogst gelegen mariale plaats in Duitsland. Voor de bedevaartkerk staat een kapel en deze bezoek ik als eerste op de rondgang door het heiligdom. Maria staat met haar Zoontje boven een bron en voor een rotsachtige muur. Aan de linkerkant van de kapel is de tekst te lezen van een gedicht over Maria Geboorte en aan de andere muur een tekst over de Verkondiging.
Vervolgens ga ik de kerk in en sta vol bewondering naar het interieur te kijken. Wat een schoonheid! Ik kijk zowat de ogen uit en als ik bij het hoogaltaar kom zie ik het genadebeeld. Hier sta ik lang stil en bekijk het gehele tafereel.
Het genadebeeld toont Maria op wolken en een maansikkel, met op de linkerarm haar Kind. Zij heeft een lange, blauwe mantel aan en draagt een zeshoekige Davidster. Helemaal onderaan zie ik een afbeelding van de kerk van Maria Eck uit 1642 en dit onderste deel is later bewerkt, zo laat ik me vertellen. Onze-Lieve-Vrouw is gemodelleerd naar het belangrijkste westelijke bedevaartbeeld van Maria uit de basiliek Maria Maggiore te Rome (Maria van de Sneeuw). Grote engelen omringen Haar met een hemelse, vreugdevolle stemming. Daaronder zijn weergegeven bedevaarders en een monnik, die voorstelt Honorat Kolb (1603-1670, OSB, Orde van Sint-Benedictus), abt van Seeon, die hier biechtvader en overleden is. Helemaal rechts is afgebeeld zuster Scholastica (±480-±547).
Bijzonder mooi vind ik de Byzantijnse icoon van Maria met Kind. Ik verneem dat dit kunstwerk in Rusland is gemaakt en via een rondreis hier is gekomen. Een familielid van het adellijke Poolse geslacht Radziwill/Radvila neemt het mee uit zijn land en gaat ermee naar Rome om het daar te laten aanraken door de beeltenis van Maria in de basiliek Maria Maggiore. Vervolgens komt het aangeraakte, schilderde beeld in het klooster van Seeon en daarna schenkt hij het aan de kerk van Maria Eck.
Aan de westzijde van de kerk zie ik drie oude afbeeldingen hangen met Latijnse inschriften, die verwijzen naar de legende van het ontstaan van dit bedevaartsoord. De afbeeldingen zijn de lichtstralen boven de berg die aangeven dat hier voor Maria een bijzondere plaats moet komen, een blinde wijst de weg en werkers zijn bezig met de spits van de kerktoren.
Na het bezoek aan de kerk maak ik een ronde om het gebouw en aan de achterzijde kom ik bij een afdak waar honderden kruisen staan voor processies. Wat een verzameling! Ik nemen kruis en stap er enkele meters mee, maar het is nu geen processie.
Tot besluit van het bezoek ga ik naar het hotel/restaurant, dat vlakbij de bedevaartkerk staat. Ik neem plaats aan een tafel en bekijk de menukaart. De ober komt langs. Ik bestel wat te drinken, spreekt dit uit en wijs het op de kaart aan. Even later wordt door een andere ober drank gebracht, die ik niet heb besteld en ook niet accepteer. Iets later komt hij met het juiste vocht. Als ik wil afrekenen komt de eerste ober naar me toe. Hij vraagt wat ik eerst heb besteld en ik noem het en wijs het weer aan. Daarop kijkt hij mij vreemd aan. Ik betaal de consumptie en concludeer dat de man zijn dag niet heeft. Dat ik als klant wordt behandeld, voel ik niet.
Teruglopend naar de auto kijk ik terug naar het bezoek bij Onze-Lieve-Vrouw op dit hooggelegen heiligdom. Ik ben blij Maria hier te hebben ontmoet. Dank U, Maria.
OMGEVING
In omgeving van het Beierse Maria Eck zijn vele wandelingen te maken.
Van Ruhpolding naar Maria Eck is 6 km naar het noorden gaan.
Van het bedevaartsoord Altötting naar dat van Maria Eck willen, betekent 60 km naat het zuiden reizen.
Vetrekken uit Berchtesgaden om naar Maria Eck te gaan houdt in 56 km naar het noordwesten overbruggen.
De stad Rosenheim verlaten om in Maria Eck aan te komen vraagt 50 km zich naar het oosten begeven.
Vertrekken uit de grote stad München. en naar Maria Eck gaan is 110 km naar het zuidoosten afleggen.
Van het Oostenrijkse Salzburg naar Maria Eck houdt in 45 km naar het oosten gaan.
~~~